Zapisz się do newslettera

Zapisz się do newslettera Stellantis Communications i bądź na bieżąco ze wszystkimi nowościami

13 cze 2016

Jeep® Wrangler, kultowy bohater.

W tym roku marka Jeep świętuje 75 lat legendarnych możliwości terenowych, podróży pod znakiem przygody, swobody i zabawy na świeżym powietrzu, których najlepszym wyrazem jest kultowy Jeep Wrangler. Nazwa Wrangler oznacza pracującego kowboja, przywołując od razu na myśl ogromne amerykańskie przestrzenie Dalekiego Zachodu i poczucie wolności, które inspirują.

  • Samochód, który wpisał się w historię marki i motoryzacji.
  • Symbol możliwości terenowych 4x4, funkcjonalności i designu.
  • Od czasu modelu Willys, ponadczasowy projekt, który na zawsze pozostał wierny swoim korzeniom.

W tym roku marka Jeep świętuje 75 lat legendarnych możliwości terenowych, podróży pod znakiem przygody, swobody i zabawy na świeżym powietrzu, których najlepszym wyrazem jest kultowy Jeep Wrangler. Nazwa Wrangler oznacza pracującego kowboja, przywołując od razu na myśl ogromne amerykańskie przestrzenie Dalekiego Zachodu i poczucie wolności, które inspirują.

W języku Jeepa, Wrangler to „fun and freedom machine", który oddaje poprzez swój charakter styl życia swoich właścicieli, samochód ukierunkowany na ich oryginalność i silną osobowość. Właściciel Wranglera jest gotowy na różne wyzwania i przygody, jazda tym samochodem sprawia mu ogromną przyjemność, a przede wszystkim nie ma żadnych obaw, by prowadzić go nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach, jak błoto czy kamienie. Wrangler najlepiej wyraża nieograniczone możliwości indywidualizacji, ponieważ ten właśnie model Jeepa, oferuje największą ilość akcesoriów.

Jeep Wrangler i Wrangler Unlimited oferowany jest w trzech wersjach modelowych: Sport, Sahara i Rubicon. Układ napędowy obejmuje silnik turbo-diesla o pojemności 2,8 litra o mocy 200 KM i maksymalnym momencie obrotowym 460 Nm lub silnik benzynowy V6 3.6l Pentastar o mocy 284 KM i maksymalnym momencie obrotowym 367 Nm, oba współpracujące z automatyczną przekładnią pięciostopniową z systemem ERS.

Zaprojektowany, aby pokonywać najtrudniejsze trasy terenowe, obecny Jeep Wrangler czerpie korzyści z pozycji lidera w zakresie rozwoju systemów 4x4  zajmowanej już od 75 lat. W gamie Wranglera i Wranglera Unlimited dostępne są dwa systemy napędu 4x4: Command-Trac w wersjach modelowych Sport i Sahara oraz Rock-Trac w wersji Rubicon, najdoskonalszego pojazdu do jazdy w terenie. Jeep Wrangler oraz Wrangler Unlimited Sport i Sahara wyposażone są w dwustopniową skrzynkę rozdzielczą drugiej generacji NV241 typu „part-time" o przełożeniu reduktora 2,72:1. Wersja Rubicon ma dwustopniową skrzynkę rozdzielczą Off-Road Rock-Trac® NV241 o przełożeniu reduktora 4,0:1 a także elektryczną blokadę przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego Tru-Lock i elektronicznie rozłączany stabilizator przedni.

Nadwozie Wranglera oparto na ramowej konstrukcji i geometrii zawieszenia z wielowahaczowym zawieszeniem przednim i tylnym typu multi-link gwarantującym wyjątkowe możliwości off-roadowe, które jeszcze zwiększają agresywne kąty natarcia i zejścia, zdolność pokonywania przeszkód wodnych o głębokości 782 mm i duży prześwit. Zdolności Wranglera są potwierdzone certyfikatem Jeep Trail Rated, która oznacza ekstremalne testy i ocenę właściwości terenowych w pięciu kategoriach: przyczepności (trakcji), wykrzyżowania osi, zwrotności, prześwitu i głębokości brodzenia.

Obecny Wrangler wywodzi się bezpośrednio od oryginalnego Willys-Overlanda MB (1941) i łączy w sobie zdolności terenowe z przyjemnością prowadzenia pierwszego i jedynego na rynku 4-drzwiowego SUV-a 4x4 w wersji cabrio. Bowiem jedną z jego opcji wyposażenia jest trzyczęściowy, modułowy dach twardy Freedom Top® oraz Dual Top, stanowiący kombinację dachu Sunrider® i Freedom Top®. Składający się z trzech oddzielnie zdejmowanych paneli - nad kierowcą, pasażerem i siedzeniami tylnymi - Freedom Top pozwala w pełni rozkoszować się przyjemnością jazdy z odkrytym dachem nad głową.  Ekskluzywnego wyglądu nadaje hard-top lakierowany w kolorze nadwozia, jako opcja wyposażenia w wersji Sahara.

Wrangler wyraża najbardziej autentyczne wartości Jeepa ewoluujące, jeśli chodzi o właściwości terenowe i funkcje, zachowując jednakże niepowtarzalny i ponadczasowy design. Od chwili premiery rynkowej, Jeep Wrangler utrzymuje swoje „sztandarowe" elementy  wyposażenia, czyli klasyczne, okrągłe reflektory, 7-szczelinową kratę chłodnicy, trapezoidalne nadkola, wyeksponowane zawiasy, opuszczaną na maskę silnika szybę przednią, pałąk bezpieczeństwa oraz demontowane drzwi.

Pod względem dziedzictwa, Wrangler jest powszechnie uważany za ikonę marki Jeep, ponieważ to właśnie w czasach jego poprzednika, Willys-Overlanda z 1941 roku, narodziła się legenda Jeepa, która stała się inspiracją i punktem odniesienia nie tylko dla marki Jeep, ale dla całego przemysłu motoryzacyjnego. Willys-Overland MB uważany jest za autentycznego prekursora legendy Jeep.
Po zakończeniu wojny w 1950 roku Willys zastrzegł znak towarowy „Jeep" i przekształcił Jeepa w cywilny pojazd terenowy wykorzystywany do celów rolniczych. W latach 1945-1949 wraz z pojawieniem się Jeepa CJ-2A, marka Jeep, jako pierwsza wdrożyła do produkcji na masową skalę pojazd terenowy, („CJ" to skrót od Civilian Jeep, czyli Cywilny Jeep). Model CJ był produkowany masowo w 1945 roku i był nazywany też „Agri-Jeep", nawiązując do swojego pierwotnego zastosowania w gospodarstwach w Ameryce Północnej, jako pojazd użytkowy i narzędzie pracy. Seria CJ była produkowana przez czterdzieści lat w ramach różnych modeli, wprowadzonych na rynek w okresie od 1946 do 1986 roku, przyczyniając się do przekształcenia modeli Jeep z pojazdów użytkowych w samochody life-stylowe.

W 1986 roku, miała miejsce premiera pierwszej generacji Wranglera: TJ, zastępującej serię CJ. Nowy samochód wyróżniał się szerszym rozstawem kół, atrapą chłodnicy z pionowymi żeberkami, prostokątnymi reflektorami i bardziej nowoczesnym wnętrzem. Był odpowiedzią na potrzeby rosnącego rynku kompaktowych samochodów 4x4, który choć nadal poszukiwał praktycznych funkcji serii CJ, pragnął również „komfortu", który zapewniają samochody osobowe. Druga generacja Wranglera, TJ, została wprowadzona na rynek 1997 w roku.
Mimo że TJ przypominał CJ-7, różnił się znacznie z mechanicznego punktu widzenia.
Prawie 80% komponentów samochodu zostało zaprojektowanych od nowa. Wysoki komfort jazdy modelu TJ był efektem zamiany resorów piórowych na sprężyny śrubowe, zawieszenia kół w systemie zwanym „Quadra-Coil" obejmującym m.in. sztywne mosty z prowadzeniem wielodrążkowym w celu utrzymania maksymalnej sprawności i wytrzymałości pojazdu. Większy prześwit i bardziej agresywne kąty najazdu i zejścia poprawiły dodatkowo zdolności terenowe modelu.
Nowy Jeep MY 1997 zdobył w Stanach Zjednoczonych prestiżowy tytuł „4x4 of the Year".TJ zachował kilka klasycznych cech Jeepa, takich jak okrągłe reflektory, zdejmowane drzwi, składana szyba czołowa oraz zdejmowany lub składany dach.
W standardzie był również fabrycznie montowany pałąk bezpieczeństwa.

W roku 2003 zadebiutował Wrangler Rubicon, najlepiej wyposażony Jeep w historii. Ten przydomek, pochodzący od nazwy najtrudniejszego szlaku terenowego w górach Sierra Nevada, samochód zawdzięczał wyposażeniu w uruchamianą przyciskiem elektryczną blokadą mechanizmów różnicowych mostów napędowych Dana 44, reduktor terenowy o przełożeniu 4,0:1, umożliwiający pełzanie z małą prędkością w trudnym terenie, terenowe ogumienie o rozmiarze 32 cali oraz wielu innym elementom, które przedtem nie były dostępne w żadnym z seryjnie wytwarzanych pojazdów marki Jeep.

Obecny model Jeepa Wranglera (JK) wprowadzony w 2007 roku jest oparty na oryginalnej i uznanej, lecz uwspółcześnionej formule i odznacza się wyrafinowaniem konstrukcyjnym, wysoką mocą napędu i sprawnością  w warunkach terenowych oraz bezpieczeństwem i oszczędnym zużyciem paliwa. Modele roku 2011 otrzymały nowy, bardziej komfortowy i ergonomiczny wystrój wnętrza, w wersji Sahara dostępny jest nowy hard-top klasy Premium, lakierowany w kolorze nadwozia.
Do wyboru są także trzy różne opcje dachu pozwalające cieszyć się jazdą „z wiatrem we włosach". 
Wraz z trzecią generacją modelu, jedyny w swoim rodzaju czterodrzwiowy, otwarty kabriolet, Jeep Wrangler Unlimited, został wprowadzony do gamy europejskiej, oferując jeszcze lepszy poziom komfortu kierowcy oraz większą wszechstronność.
4-drzwiowe nadwozie, które ma aż o 52 cm większy rozstaw osi od wersji 2-drzwiowej może wygodnie pomieścić pięciu dorosłych pasażerów oraz ich liczne bagaże.  Wrangler Unlimited stanowi doskonałe połączenie legendarnych właściwości terenowych Jeepa z przestronnością i wszechstronnością samochodu do codziennej jazdy.

Pozostała zawartość